Thursday, January 10, 2019

contoh rancangan pengajaran





                                                         NAMA & KOD KURSUS:
KAEDAH PENGAJARAN PENDIDIKAN ISLAM ( KID 2493)

TAJUK:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

NAMA & NO.MATRIK:

KHALIESHAH NUR BINTI MOHD KHAIRUDIN (KID 170504017)
NUR ANIS DALILAH BINTI ESA (KID170504070)


NAMA PENSYARAH:

PUAN MALEHA BINTI LAUTO




DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM
SEMESTER 3 (SESI 2018/2019)





NOTA RINGKAS

Rancangan Tahunan:
Rancangan yang dibina berdasarkan huarian sukatan pelajaran, sepanjang tahun mengikut kesesuaian kelas dan tahap pencapaian murid
Rancangan Mingguan:
Perincian rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester setiap minggu yang telah disediakan oleh sekolah
Rancangan Harian :
Satu dokumen rasmi penting kepada seorang guru professional yang perlu disediakan sebelum sesuatu pengajaran dilaksanakan. Rancangan yang dibina untuk setiap waktu pengajaran adalah 30 minit yang mengandungi maklumat pengajaran, langkah pengajaran, masa aktiviti dan catatan

Definisi strategi :

Cara / langkah / tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Ia lebih menjerumus dan menumpukan kepada pencapaian atau hasil pembelajaran.


Strategi pengajaran pendidikam islam :

Ø  Berpusatkan guru
Ø  Berpusatkan pelajar
Ø  Berpusatkan bahan
Ø  Pengajaran secara kelas
Ø  Srategi pengajaran secara individu

Berpusatkan guru :

² Memainkan peranan utama
² Guru menguasai dan mengawal aktiviti
² Guru banyak memberi penerangan

Ciri-ciri strategi pemusatan guru :

v  Mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru
v  Interaksi guru dan pelajar adalah sehala
v  Ciri kepempinan guru bersifat autokraktik murid menjadi kurang kreatif
v  Penyebaran ilmu pengetahuan lebih mengutamakan daripada penyuburan nilai murni / perkembangan


Berpusatkan murid :

Ø  Murid memainkan peranan yang penting
Ø  Murid digalakkan melibatkan diri secara aktif
Ø  Guru ialah seorang pemimpin yang membimbing murid menjalankan aktiviti
Ø  Penggunaan teknik inkuiri penemuan ,perbincangan, sumbang saran dan main peranan

Ciri-ciri berpusatkan murid :

²  Ciri kepimpinan bersifat demokratik
²  Komunikasi berlaku secara dua hala
²  Lebih mengutamakan objektif pembelajaran murid
²  Murid menunjukkan sifat kreatif

Berpusatkan bahan :

Ø  Guru menyampaikan pengajaran dengan menggunakan bahan
Ø  Murid boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara sendiri / berkumpul tanpa kehadiran guru
Ø  Buku skrap , manual , audio-visual dengan penggunaan projektor.

Ciri-ciri berpusatkan bahan :

²  Bahan pelajaran memainkan peranan penting
²  Komunikasi antara guru dan bahan
²  Menekankan kepentingan kognitif / sumatif


Definisi pendekatan :

Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dan merupakan satu penyataan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu huraian. Satu kumpulan andaian yang saling berkait.

Jenis-jenis pendekatan :

1)      Pendekatan iduktif
2)      Pendekatan deduktif
3)      Pendekatan elektif
4)      Pendekatan komunikasi
5)      Pendekatan tematik
6)      Pendekatan interaksional
7)      Pendekatan bersepadu
8)      Pendekatan masteri


Pendekatan induktif :

Pendekatan induktif melibatkan aktiviti mengumpul dan mentafsirkan maklumat-maklumat, kemudian membuat generalisasikan atau kesimpulannya. Dalam penggunaan kaedah induktif ini , guru akan memulakan pengajarannya dengan memberikan beberapa contoh yang khusus tetapi mengandungi satu prinsip yang sama.



Pendekatan elektif :

Konsep pendekatan elektif merupakan gabungan pendekatan-pendekatan yang digunakan sebagai srategi pengajaran untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Banyak digunakan dalam  pengajaran sains dan matematik.

Ciri-ciri pendekatan :

²  Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum
²  Contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi
²  Contoh mesti betul supaya murid dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain




Kemahiran mikro / makro :

ü Kemahiran set induksi
ü Kemahiran menerang
ü Kemahiran penyoalan
ü Kemahiran variasi ransangan
ü Kemahiran penggunaan papan hitam
ü Kemahiran pengukuhan
ü Kemahiran penutup

1)      Prinsip set induksi

²  Berkait sukatan pelajaran
²  Berkait dengan tajuk pelajaran
²  Hasil boleh dicapai dengan singkat
²  Sesuai pengalaman murid
²  Sesuai dengan umur murid

Objektif set induksi

u Mewujudkan kesediaan murid untuk belajar
u Menarik perhatian murid
u Menarik minat pelajar
u Mengekalkan minat murid
u Membantu memudahkan proses pembelajran murid

Komponen set induksi

u Menarik perhatian murid ( berlakon , menyanyi, audio)
u Mewujudkan motivasi ( memberi kata-kata semangat )
u Membuat perkaitan ( pelajaran lepas atau sekrang)
u Menstruktur


2)      Kemahiran menarik perhatian

u Menggunakan nada suara
u Menggunakan alat bantu mengajar
u Menggunakan gerakan isyarat
u Menggunakan aktiviti luar biasa


Contoh mewujudkan motivasi

u Membangkitkan rasa ingin tahu
u Menggunakan unsur suspen
u Aktiviti yang intraktif
u Menggunakan soalan mencabar

Contoh membuat perkaitan

u Menggunakan satu siri soalan yang berkaitan
u Menyatakan had tugasan
u Membuat perhatian

Contoh menstruktur

u Mengaitkan pengetahuan lepas pelajar
u Mengaitkan peristiwa lampau dengan peristiwa semasa
u Mengaitkan minat dan pengalaman


3)      Kemahiran menerang


²  Menyampaikan maklumat , konsep atau isi kandungan pelajaran pada peringkat perkembangan


4)      Kemahiran penyoalan

² Pembentukan soalan
² Fokus ( tunggal )
² Fokus (pelbagai)
² Sebaran menyeluruh
² Hentian
² Melayai jawapan
² Mencungkil fikiran

Objektif penyoalan

1)      Uji pengetahuan murid
2)      Rangsang pemikiran
3)      Menarik perhatian
4)      Menilai keberkesanan
5)      Mengulangkaji pelajaran
6)      Mengukuhkan kefahaman
7)      Menimbulkan minat
8)      Mengembangkan pemikiran

5)      Kemahiran pengukuhan

²  Elak komen negatif
²  Berubah dari masa ke semasa
²  Diberi sebaik sahaja selesai menjawab
²  Teknik pengukuhan sesuai dengan
²  Diberi dengan ikhlas tahap pelajar

Objektif pengukuhan

u  Memperbaiki displin
u Meningkatkan keyakinan



6)      Variasi ransangan

²  Teknik mempelbagaikan kaedah peyampaian guru
²  Bertujuan menarik perhatian dan minat murid
²  Kemahiran mengubah tingkah laku guru mempelbagaikan aktiviti dan corak

7)      Kemahiran menutup

²  Bahagian terakhir sesuatu pelajaran

Perinsip-prinsip penutup

u Sesuai dengan objektif , isi pelajaran


Komponen penutup

Perkaitan kognitif


u Membuat rumusan
u Mengulang isi pelajaran
u Menjalankan aktiviti penilaian
u Mencadangkan aktiviti susulan

Perkaitan sosial

u Memberi peneguhan positif
u Mewujudkan perasaan ingin tahu
u Memotivasikan murid agar ingin terus belajar
u Menimbulkan rasa ingin melakukan sesuatu



Teknik adalah beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan tertentu dalam menyampaikan isi pengajaran :

Teknik :

1.       Bercerita
2.       Perbincangan
3.       Tunjuk cara
4.       Lakonan
5.       Tasmi’
6.       Main peranan
7.       Hafalan
8.       Talaqqi musyafahah

 Contoh teknik :

Ø  Talaqqi musyafahah

Pelajar bersemuka atau berhadapan dengan guru

Tujuan :

l  Memudahkan murid menyebut dan membunyikan huruf dengan tepat
l  Pelajar dapat membezakan bacaan panjang atau pendek
l  Memupuk keyakinan dan keberanian pelajar

Ø  TEKNIK TUNJUK CARA(DEMONSTRASI)

Suatu jenis teknik pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan kemahiran guru mendemonstrasikan cara atau langkah yang melakukan suatu aktiviti dihadapan murid oleh itu teknik ini lebih dikenali sebagai demonstrasi


Ø  TEKNIK BERCERITA

Bercerita merupakan satu kaedah mengajar yang membolehkan guru menyampaikan isi pengajarannya melalui penggunaan teknik bercerita Melalui kaedah ini , guru dapat menjalankan sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.



Mata Pelajaran: Tauhid
Darjah: 5
Rancangan Pengajaran Mingguan
Semester 1
Minggu
Tajuk
Objektif
Kemahiran
Nilai

1
ASAS ADDIN (AGAMA)
- Rukun Islam
- Rukun Iman


- Senaraikan rukun islam
- Berapa jumlah rukun islam
- Berapa jumlah rukun iman


- Membaca
-Berkomunikasi
- Menulis

- Khusuk
- Patuh
-Bersemangat


2
ASAS ADDIN (AGAMA)
- Rukun Iman
- Ihsan

- Senaraikan rukun iman
- Berapa jumlah rukun iman
- Berikan makna ihsan

- Membaca
- Menulis

- Khusuk
- Patuh
-Bersemangat


3
AKIDAH IMAN
- Pengertian Aqidah Iman
- Perkara-perkara  yang terkandung didalam Aqidah Iman

- Terangkan pengertian aqidah iman
- Sebutkan perkara-perkara yang terkandung didalam aqidah iman

- Menghafaz
- Membaca
- Mendengar

- Bersungguh -
Sunguh
- Fokus
- Khusuk

4
BAHAGIAN HUKUM
- Pegertian Hukum
- Bahagian Hukum

- Terangkan pergertian hukum
- Senaraikan bahagian hukum

- Menghafaz
- Membaca
- Bercerita


- Khusuk
- Fokus


5
MA’RIFAH ALLAH
Pegertian Ma’rifah Allah
-Perkara-perkara yang dikehendaki

- Sebutkan pengertian ma’rifah allah
- Terangkan perkara-perkara yang dikehendaki

- Menghafaz
- Membaca
- Memahami

- Bersungguh - sungguh
- Patuh

6
TAQLID
- Pegertian Taqlid
- Bahagian Taqlid
- Hukum Taqlid


- Sebutkan pergertian taqlid
- Terangkan bahagian Taqlid
- Senaraikan hukum taqlid

- Menhafaz
- Membaca
- Memahami

- Patuh
- Khusuk
- Bersemangat

7
SIFAT-SIFAT YANG WAJIB BAGI   ALLAH
- Dalil Aqli Dan Naqli
Sifat-sifat Yang Wajib bagi Allah

- Sebutkan dalil aqli dan naqli
Sifat-sifat yang wajib bagi allah

- Menghafaz
- Memahami
- Membaca

 - Patuh
- Khusuk

8
SIFAT-SIFAT YANG MUSTAHIL BAGI ALLAH
- Pengertian

-Terangkan pegertian sifat-sifat yangwajib bagi allah

 - Membaca

- Patuh
 - Khusuk

9
SIFAT-SIFAT YANG HARUS PADA ALLAH
- Dalil Aqli Sifat Yang Harus Pada Allah
- Dalil Naqli Sifat Yang Harus Pada Allah

- Terangkan dalil aqli dan naqli sifat yang harus pada allah


- Menghafaz
- Menghafal
- Memahami

- Patuh
- Khusuk

10
BAHAGIAN SIFAT-SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH
- Sifat Nafsiah
- SIfat Salbiah
-Sifat Ma’nawiyah
Sifat ma’ani

- Terangkan sifat nafsiah dan salbiah
- Sebutkan 2 sifat yang wajib bagi Allah- Terangkan sifat ma’ani dan sifat ma’nawia
- Sebutkan 2 sifat yang wajib bagi Allah


- Memahami
- Menghafaz
- Membaca

- Patuh
- Khusuk






Rancangan Pengajaran Tahunan
Semester 1
Minggu
Tajuk
Kemahiran
Penerapan Nilai


1

ASAS ADDIN (AGAMA)
- Rukun Islam
- Rukun Iman


- Menulis
- Mendengar
- Membaca

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat



2

ASAS ADDIN (AGAMA)
- Rukun Iman
- Ihsan

- Menulis
- Mendengar
- Membaca

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat



3


AKIDAH IMAN
-Pengertian Aqidah Iman
- Perkara-perkara  yang terkandung didalam Aqidah Iman

- Menghafaz
- Membaca
- Bercerita
- Menerangkan

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat
- Bersunggu-
sungguh


4

BAHAGIAN HUKUM
- Pegertian Hukum
- Bahagian Hukum

- Mendengar
- Menerangkan
- Membaca

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat



5

MA’RIFAH ALLAH
Pegertian Ma’rifah Allah
-Perkara-perkara yang dikehendaki

- Mendengar
- Menerangkan
- Membaca
- Menghafaz

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat
- Bersunggu-
sungguh


6

TAQLID
- Pegertian Taqlid
- Bahagian Taqlid
- Hukum Taqlid


- Mendengar
- Menerangkan
- Membaca
- Menghafaz

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat
- Bersunggu-
sungguh


7

SIFAT-SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH
- Dalil Aqli Dan Naqli
- Sifat-sifat Yang Wajib bagi Allah

- Mendengar
- Menerangkan
- Membaca
- Menghafaz
- Menulis

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat
- Bersunggu-
sungguh


8

SIFAT-SIFAT YANG MUSTAHIL BAGI ALLAH
- Pengertian

- Mendengar
- Menerangkan
- Membaca
- Menghafaz
- Menulis

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat
- Bersunggu-
sungguh


9

SIFAT-SIFAT YANG HARUS PADA ALLAH
- Dalil Aqli Sifat Yang Harus Pada Allah
- Dalil Naqli Sifat Yang Harus Pada Allah

- Mendengar
- Menerangkan
- Membaca
- Menghafaz
- Menulis

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat
- Bersunggu-
sungguh


10

BAHAGIAN SIFAT-SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH
- Sifat Nafsiah
- SIfat Salbiah
-Sifat Ma’ani
-Sifat Ma’nawiyah


- Mendengar
- Menerangkan
- Membaca
- Menghafaz
- Menulis

- Khusuk
- Patuh
- Bersemangat
- Bersunggu-
sungguh


Rancangan pengajaran harian (1)

Nama guru:         Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran: Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 3 Januari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Asas Addin (agama)
                            Rukun Islam dan rukun Iman
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sedia ada, murid-murid tahu akan rukun-rukun iman dan rukun-rukun islam dan dapat menyebutkannya setiap satu.
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid mentakrifkan maksud rukun islam dan rukun iman dengan baik dan jelas.
2)    Murid-murid dapat melafazkan dalil yang berkaitan dengan rukun islam dan rukun iman.
3)    Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta yang dapat mengenal pasti rukun islam dan rukun iman serta peranannya.
Penerangan nilai:
1)    Penghayatan terhadap asas utama dalam islam
2)    Bersungguh-sungguh
3)    Pemikir yang kreatif dan kritis
Bahan bantu mengajar:
1)    LCD
2)    Projector





Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…
 dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين

Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
Guru membuka lagu rukun iman dan rukun islam yang sinonim dengan murid-murid
-Guru bertanyakan kepada murid-murid dengan perkaitan pembelajaran hari ini
Andaian jawapan: belajar rukun iman dan rukun islam dengan lebih mendalam
Nilai
-Idea yang kreatif
-Kepekaan


Langkah 1
(5 minit)
Pengertian rukun Islam dari segi istilah
Agama yang diturunkan Allah untuk membimbing manusia kejalan yang benar dan sesuai dengan fitrah kemanusiaan.
Pengertian rukun Iman dari segi istilah
Membenarkan dengan hati, menyatakan dengan lisan dan melakukannya dengan anggota badan.
-Guru menerangkan pengertian rukun iman dan rukun islam kepada murid-murid.
-Guru menekankan kepada murid-murid supaya wajib mempercayai rukun iman dan rukun islam
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan guru
Nilai
-Taat

Langkah 2
(8 minit)
Dalil rukun iman ءامن الرسول بما انزل اليه من ربه والمؤمنون

dan rukun islam
فقال رسول الله:الاءسلا ان تشهد ان لا اله ال الله وان محمدا رسول الله,وتقيم الصلاة,وتؤتي الزكاة,وتصوم رمضان,وتحج البيت ان استطعت اليه سبيلا

-Guru menerangkan menggunakan slaid berkaitan rukun Islam beserta penerangannya, iaitu
Rukun islam ada 5:
1.     Mengucapkan dua kalimah syahadah
Kalimah syahadah dilafazkan menandakan kita mengaku bahawa tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.
2.     Mendirikan solat
Mendirikan solat lima waktu sehari semalam membuktikan pengakuan kita sebagai seorang hamba Allah yang taat akan perintahnya.
3.     Mengeluarkan zakat
Kita wajib keluarkan zakat sebagai tanda syukur atas nikmat rezeki yang Allah beri
4.     Berpuasa dibulan Ramadhan
Puasa ialah menahan diri dari lapar dan dahaga dari terbit fajar hingga terbenam matahari
5.     Menunaikan haji ke Baitullah
Menunaikan haji di Mekkah adalah suatu lambing penyatuan umat islam menyembah Allah yang satu dengan qiblat yang sama
Rukun Iman ada 6:
1.     Beriman kepada Allah
Kita wajib beriman dengan kewujudan Allah
2.     Beriman kepada malaikat
Kita wajib mempercayai malaikat yang diciptakan oleh Allah
Nama-nama malaikat:
                                           I.            Jibril
                                        II.            Mikhail
                                     III.            Israfil
                                    IV.            Izrail
                                       V.            Munkar
                                    VI.            Nakir
                                 VII.            Raqib
                              VIII.            Atid
                                    IX.            Ridhuan
                                       X.            Malik
3.     Beriman kepada kitab Kita wajib mempercayai kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah
                                           i.            Kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah ialah: Taurat
                                         ii.            Injil
                                      iii.            Zabur
                                      iv.            Al-Quran

-Guru menerangkan dan menghuraikan rukun iman dan rukun islam beserta dalilnya
-Setiap penerangan guru menyoal murid-murid supaya murid-murid terus focus dalam penerangan guru
- Guru membuka beberapa video untuk mengelakkan suasana bosan di dalam kelas
Nilai:
-Fokus
-Taat
Khusyuk-Berdisiplin

Kemahiran:
-Kemahiran mendengar
-Soal jawab
-Kemahiran menerang

Strategi:
Berpusatkan guru
Langkah 3
(10 minit)
Aktiviti pengayaan
-Murid duduk dalam kumpulan
-setiap kumpulan membuat atau merangka carta membezakan rukun iman dan rukun islam dan perananya.

-Guru membahagikan murid-murid kepada lima hingga enam kumpulan
-Guru memberikan kad manila dan marker
-Setiap ahli kumpulan diberi tugas untuk memainkan peranan masing-masing dalam kumpulan
Nilai:
-Kerjasama
-Gigih
-Bersatu padu, bersungguh-sungguh
Kemahiran: -Kemahiran menerang
-Kemahiran menulis
Teknik:
-Koperatif,
Sumbangsaran
Strategi: Berpusatkan murid



Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid


Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slaid ada yang terlalu gelap dan saya tidak dapat menghabiskan topik pembelajaran (rukun iman) pada hari ini. Tetapi saya sangat berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:



Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:


 Rancangan pengajaran harian (2)


Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran: Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 8 Januari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Asas Addin (agama)
                            Rukun Iman dan Ihsan
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sedia ada, sebelum ini murid-murid telah mempelajari asas agama dalam tajuk rukun islam,rukun iman dan guru menyambung pengajaran berkaitan ihsan.
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid mentakrifkan maksud ihsan dengan baik dan jelas.
2)    Murid-murid dapat melafazkan dalil yang berkaitan dengan rukun iman,dan rukun islam dan mengaitkan antara ihsan, serta mengaitkan antara ketiga-tiganya.
3)    Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta yang dapat mengenal pasti rukun iman, dan peranannya.
Penerangan nilai:
1)    Penghayatan terhadap asas utama dalam islam
2)    Bersungguh-sungguh
3)    Mengasah fikiran yang kreatif dan kritis
Bahan bantu mengajar:
1)    LCD
2)    Projector

Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…
 dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين



Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
Guru mengimbas kembali pembelajaran sebelumnya tentang rukun iman dan rukun islam
Murid-murid menyebut sambil mengingat kembali pelajaran lepas
Guru memulakan soalan contoh apakah pelajaran lepas tentang aqaidul iman
Andaian jawapan: Murid akan menjawab beramai-ramai dengan pelbagai jawapan.
Nilai
-Idea yang kreatif
-Kepekaan
-Kesungguhan


Langkah 1
(5 minit)
-Guru menyambung pelajaran rukun iman yang ke 4 hingga ke 6:

4.       Beriman kepada Nabi dan rasul Nabi bermaksud: seorang lelaki yang diwahyukan hukum2 dari Allah dan tidak diperintah untuk menyampaikannya
Rasul bermaksud seorang lelaki yang diwahyukan hukum2 dari Allah dan diperintah untuk menyampaikannya

5.       Beriman kepada hari akhirat
Kita wajib beriman kepada hari akhirat
Tanda-tanda kiamat terbahagi kepada 2 iaitu,
Tanda-tanda kecil
Tanda-tanda besar

6. Beriman kepada Qada’ dan Qadr Allah
Qada’ bermaksud hukum yang terjadi pada diri manusia
Qadr bermaksud ukuran dan sukatan yang telah ditetapkan oleh makhluk
-Guru memberikan penerangan sambungan rukun iman dan huraiannya
-Diselang-slikan beberapa soalan daripada pelajaran selepas setiap sesi pengajaran
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan guru
Nilai
-Taat

Langkah 2
(6 minit)
·        Ihsan ialah melakukan sesuatu ibadat dan pekerjaan berasaskan ilmu dan kefahaman yang betul, cara terbaik, mengikut peraturan dan ikhlas kerana Allah
Dalil:
قال:فاخبرني عن الاءحسان,قال:ان تعبد الله كانك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك
Guru menerangkan dan menghuraikan rukun iman ihsan beserta dalilnya
-Setiap penerangan guru menyoal murid-murid supaya murid-murid terus focus dalam penerangan guru
- Guru membuka beberapa video untuk mengelakkan suasana bosan di dalam kelas
Nilai:
-Fokus
-Taat
Khusyuk-Berdisiplin

Kemahiran:
-Kemahiran mendengar
-Soal jawab
-Kemahiran menerang

Strategi:
Berpusatkan guru
Langkah 3
(12 minit)
Latihan pengukuhan
-Murid-murid mengisi tempat kosong di latihan yang diberikan oleh guru.
-Murid-murid tidak dibenarkan untuk berbincang sesame sendiri
-Guru memberikan murid latihan pengukuhan
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak jawapan murid
Nilai:
-Gigih
-Tekun
-Memberi tumpuan
Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca
-Kemahiran menghafal
Teknik:
Perbincangan
Strategi:
Berpusatkan kelas
Berpusatkan guru


Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid



Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana terdapat beberapa murid yang tidak dapat memberikan sepenuh perhatian semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan.Tetapi saya sangat berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:

Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:


Rancangan pengajaran harian (3)

Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran: Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 13 Januari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Aqaidul-Iman
                            Pengertian Aqaidul Iman
Perkara-perkara yang terkandung dalam Aqaidul-Iman
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sedia ada, tentang sifat 20 bagi Allah
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid mentakrifkan maksud aqaidul iman dengan baik dan jelas.
2)    Murid-murid membahagikan aqaidul Iman kepada dua iaitu, sifat istighna’dan sifat iftiqar daripada 20 sifat wajib bagi Allah.
3)    Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta yang dapat mengenal pasti antara sifat istighna’dan iftiqar serta jumlahnya.

Penerangan nilai:
1)    Pemahaman terhadap sifat 20 bagi Allah dengan terperinci
2)    Bersungguh-sungguh
3)    Mengasah fikiran yang kreatif dan kritis
4)    Hafalan
Bahan bantu mengajar:
1)    LCD
2)    Projector

Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan 
(2 minit)
Memberi salam السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…

 dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين


Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
-Guru membuat lakonan berdasarkan dialog yang disediakan di dalam buku teks antara isi yang berkaitan dalam dialog ialah,
Murid: Ustaz, boleh jelaskan maksud aqaidul Islam
Guru:Aqaidul islam itu ada kaitan dengan syahadah

-Guru bertanyakan berkaitan aqaidul Iman dengan lagu yang sinonim
-Andaian jawapan : Murid akan menjawab sifat wajib bagi Allah
-Murid menyanyi sifat wajib bagi Allah beramai-ramai
Nilai
-Idea yang kreatif
-Keberanian
Strategi:
Strategi berpusatkan murid
Strategi berpusatkan guru
Langkah 1
(6 minit)
-Guru menerangkan kepada murid menggunakan slaid maksud aqaidul Iman,
-Aqaidul iman bermaksud simpulan iman
-Terbahagi kepada 2 iaitu,
*    Sifat Istighna’
Sifat kaya, Alalh tidak memerlukan sesiapa pun untuk menjadikan atau memerlukan pertolongan bagi menyempurnakan kekurangan.
Sifat Istighna’ada 11 iaitu,
a)     Wujud
b)    Qidam Baqa’
c)     Muholafatuhu lilhawadith
d)    Qiamuhu taa’alabinafsih
e)     Sama’
f)      Basar
g)     Kalam
h)    Kaunuhu sami’an
i)       Kaunuhu basiran
j)       Kaunuhu mutakaliman
*    Sifat Iftiqar
Sifat berkehendak, iaitu berhajat atau berkehendak yang lain kepadanya bermakna setiap makhluk sentiasa memerlukan Allah
Sifat iftiqar ada 9:
a)     Wahdaniah
b)    Qudrah
c)     Iradah
d)    Ilmu
e)     Hayat
f)      Kaunuhu Qadiran
g)     Kaunuhu Muridan
h)    Kaunuhu Aliman
i)       Kaunuhu Hayan

-Guru menerangkan maksud dan sifat sifat Istighna’
-Guru menerangkan maksud dan sifat Iftiqar

Strategi: Berpusatkan guru
Kemahiran:
Mendengar
Menulis
Membaca
Hasil Pembelajaran :
Murid-murid mentakrifkan maksud aqaidul iman dengan baik dan jelas.

Aktiviti:
Syarahan (daripada guru)
Langkah 2
(8 minit)
Sifat istighna’ ada 3 lagi tambahan
Sifat Istighna’ada 3 lagi tambahan
Jum sifat istighna’-11
Lawan sifat Istighna’-11
Ditamabah sifat istighna’-3
Lawan pada sifat istighna’ tambahan-3
Jum aqaidul Iman dalam sifat istighna’-28
Sifat Iftiqar ada 2 lagi tambahan
Jum sifat Iftiqar-11
Lawan sifat Iftiqar-11
Ditamabah sifat istighna’-3
Lawan pada sifat Iftiqar tambahan-3
Jum aqaidul Iman dalam sifat Iftiqar-28


Strategi: Berpusatkan guru
Kemahiran:
Mendengar
Menulis
Membaca
Aktiviti:
Syarahan (daripada guru)
Hasil pembelajaran          Murid-murid membahagikn aqaidul Iman kepada dua iaitu, sifat istighna’dan sifat iftiqar daripada 20 sifat wajib bagi Allah.

Langkah 3
(9 minit)
Latihan pengukuhan
-Murid-murid mengisi carta kosong pada latihan yang diberikan oleh guru.
-Murid-murid dibenarkan untuk berbincang sesama sendiri
-Guru memberikan murid latihan pengukuhan
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak jawapan murid
Nilai:
-Gigih
-Tekun
-Memberi tumpuan
Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca
-Kemahiran menghafal
Hasil pembelajaran: Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta yang dapat mengenal pasti antara sifat istighna’dan iftiqar serta jumlahnya.


Teknik:
Perbincangan
Strategi:
Berpusatkan kelas
Berpusatkan guru


Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid

Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana terdapat beberapa murid yang tidak dapat menumpukan pelajaransemasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan .Tetapi saya agak berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:


Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:


Rancangan pengajaran harian (4)
Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran: Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 18 Januari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Bahagian hukum
                            Pengertian hukum
Kemahiran:          Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Hukum yang biasa murid-murid guna seperti wajib, mustahil dan harus contohnya: guru memberi situasi dimana bulan Ramadhan, apakah hukum seorang lelaki yang islam, baligh, dan berakal berpuasa
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid mentakrifkan maksud hukum dengan baik dan jelas.
2)    Murid-murid membahagikan bahagian hokum kepada tiga bahagian seperti hukum akal, hukum syara’ dan hukum adat.
3)    Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta tentang bahagian hukum.
Penerangan nilai:
1)    Tawakkal
2)    Keberanian
3)    Mengasah fikiran yang kreatif dan kritis
4)    khusyuk
Bahan bantu mengajar:
1)    Carta menggunakan kad manila tentang bahagian hukum
Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2minit)
Memberi salam السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…
 dan membaca doa sebelum belajar
 اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين



Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3minit)
-Guru menunjukkan kad imbasan kepada murid tentang hukum-hukum yang sinonim iaitu, wajib dan harus
-Guru bertanyakan perkaitan kad imbasan dengan pembelajaran hari itu

-Guru-guru meminta murid-murid untuk memberikan contoh-contoh yang menjadikan sesuatu perkara itu wajib dan harus
Andaian jawapan:
Murid menjawab perkaitan hukum
Nilai
-Idea yang kreatif
-Keberanian
Strategi:
Strategi berpusatkan murid
Strategi berpusatkan guru
Langkah 1
 (5 minit)
-Guru menerangkan kepada murid-murid maksud hukum, hukum ialah menetapkan sesuatu perkara kepada suatu perkara yang lain atau menafikan sesuatu perkara kepada suatu perkara yang lain
-Guru menerangkan maksud hukum
-Guru memberikan contoh yang lebih umum kepada khusus

Langkah 2

Wajib
(10 minit)
-Guru memberikan bahagian-bahagian hukum menggunakan carta minda berbentuk kad manila

Bahagian Hukum

Hukum Akal

Hukum Syara’

Hukum Adat

Harus

Mustahil

Hukum Taqlifi

Hukum Wad’ie















Mustahil

Harus

Wajib
-Guru menerangkan kepada murid-murid bahagian-bahagian hukum
























-Guru mencabut bahagian-bahagian hukum dan memanggil murid-murid seorang demi seorang untuk mengklasifikasikan hukum.
Strategi :Berpusatkan murid dan guru
Berpusatkan bahan

Kemahiran:
Menjawab
Melihat
Berkomunikasi

Hasil Pembelajaran:           Murid-murid membahagikan bahagian hokum kepada tiga bahagian seperti hukum akal, hukum syara’ dan hukum adat.
          Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta tentang bahagian hukum.


Langkah 3
(5 minit)
Latihan Pengayaan
-Murid-murid duduk di dalam kumpulan
Setiap kumpulan melukis carta berkenaan bahagian hukum
-Guru membahagikan murid kepada 5 hinggan 6 kumpulan dan memberikan kertas dan maker
-Guru meminta murid menerangkan kembali carta yang dilakar
Strategi: berpusatkan murid

Aktiviti:
Berkumpulan
Syarahan

Nilai:
Kerjasama
Keberanian

Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid



Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana carta yang saya lakukan kurang besar.Tetapi saya sangat berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:


Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:



Rancangan pengajaran harian (5)

Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran:   Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 23 Januari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Pengertian makrifatullah
Makrifatullah
Perkara-perkara yang dikehendaki dengan mengenal Allah
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sedia ada,murid-murid telah didedahkan dengan nama-nama Allah (asmaul husna) dan sifat wajib bagi Allah(sifat 20 bagi Allah) secara berlagu.
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid mentakrifkan maksud makrifatullah dengan baik dan jelas.
2)    Murid-murid dapat mengklasifikasikan sifat Allah melalui dua cara iaitu ijmali dan tafsili.
3)    Murid-murid dapat menyimpulkan perkara-perkara yang terkandung didalam makrifatullah
Penerangan nilai:
1)    Bersungguh-sungguh
2)    Gigih
3)    Khusyuk
Bahan bantu mengajar:
1)    LCD
2)    Projector
Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…

dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين

Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
-Guru membuka video yang berkaitan dengan kekuasaan Allah
-Video tumbuhan,dasar laut
-Guru meminta murid-murid mengaitkan pelajaran dengan video yang telah ditayangkan
Strategi: Berpusatkan bahan
Nilai:
Kesungguhan
Kemahiran:
Menganalisis
Meneliti

Langkah 1
(10 minit)
Makrifatullah ertinya mengenal Alalh
Mengenal Allah bermaksud tahu nama-namanya dan sifat-sifatnya.
-Mengetahui sifat Allah melalui 2 cara iaitu,
1)    Ijmali (ringkas)
2)    Tafsili (satu persatu)
-Guru menerangkan kepada murid definisi Makrifatullah
-Guru menerangkan untuk mengetahui sifat Allah ada 2 cara
Strategi: berpusatkan guru

Nilai;
Khusyuk
Kesungguhan

Kemahiran:
Menulis mendengar



Langkah 2
(5 minit)
-Raja Namrud merupakan raja yang zalim
-Akan membunuh siapa yang mengancam takhta beliau
Nabi Ibrhim melihat langit,gunung2 dan tumbuh-tumbuhan
-Muncul persoalan dalam fikiranya siapa yang mencipta semua itu?
-Kisah Nabi Ibrahim mencari Tuhan diceritakan dalam surah Al-An’am ayat 78-75
-Guru meminta seorang wakil menceritakan kisah nabi Ibrahim
Strategi:
Berpusatkan murid
Kemahiran: Membaca
Mendengar
Aktiviti:
Bercerita

Langkah 3
(7 minit)
Latihan pengukuhan
-Murid-murid mengisi tempat kosong pada latihan yang diberikan oleh guru.
-Murid-murid dibenarkan untuk berbincang sesama sendiri
-Guru memberikan murid latihan pengukuhan
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak jawapan murid
Nilai:
-Gigih
-Tekun
-Memberi tumpuan
Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca
-Kemahiran menghafal


Teknik:
Perbincangan
Strategi:
Berpusatkan kelas
Berpusatkan bahan


Penutup
(3 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid


Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana video semasa set induksi kurang jelas.Tetapi saya agak berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:


Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:
                                                                                              



Rancangan pengajaran harian (6)


Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran:     Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 28 Januari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Taqlid
                            Pengertian Taqlid
Bahagian Taqlid
Hukum Taqlid
Kemahiran:          Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sebahagian murid pernah mendengar perkataan Taqlid namun tidak mengetahuinya secara lebih mendalam
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid mendefinisikan maksud taqlid dan bahagiannya
2)    Murid-murid dapat menjelaskan hukum bertaqlid disisi Islam
3)    Murid-murid dapat membuat kesimpulan terhadap topik yang dipelajarinya.
Penerangan nilai:
1)    Patuh
2)    Bersungguh-sungguh
3)    Mengasah fikiran yang kreatif dan kritis
Bahan bantu mengajar:
1)    LCD
2)    Projector

Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam
 السلام
 عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…
dan membaca doa sebelum belajar
 اللهم
 افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين



Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
-Guru meminta dua ke tiga orang untuk melakonkan situasi tanpa suara di hadapan kelas
-Murid yang dipilih melakonkan watak mengajuk perbuatan rakan lain
-Guru meminta murid-murid untuk mengaitkan lakonan tanpa suara itu dengan pembelajaran hari itu.
-Andaian jawapan: Ikut-Ikutan
Strategi: Berpusatkan murid
Nilai:
Kesungguhan
Keberanian
Kemahiran:
Lakonan
Langkah 1
(8 minit)
-Taqlid bermaksud meniru atau menerima kepercayaan, perkataan atau amalan orang lain tanpa mengetahui dalil dan keterangan
-Bahagian Taqlid terbahagi kepada 2,
1)    Taqlid yang putus (jazm)
2)    Taqlid yang tidak putus

-Guru meminta beberapa orang murid membaca pengertian dan bahagian Taqlid

-Guru menerangkan kembali setelah murid membaca ikut giliran

Kemahiran:
Membaca
Mendengar
Strategi: Berpusatkan Kelas
Nilai:
Keberanian
Kesungguhan
Taat


Langkah 2
(2 minit)
Hukum bertaqlid
1)    Tidak memadai dengan bertaqlid
2)    Dikira memadai dengan bertaqlid
3)    Jika tidak berusaha dan mendatangkan dalil
4)    Bertaqlid pada dasar yang terpelihara
5)    Dikira memadai dengan bertaqlid dan tidak dianggap melakukan dosa dan maksiat
6)    Memadai dengan bertaqlid berbanding berfikir
Guru menerangkan kepada murid tentang hukum bertaqlid ada enam mengikut pendapat ulama’

Langkah 3
(10 minit)
Latihan pengukuhan
-Murid-muridmenjawab soalan daripada slaid yang diberikan oleh guru.
-Murid-murid dibenarkan untuk berbincang sesame sendiri
-Guru memberikan murid latihan pengukuhan
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak kembali setiap jawapan murid
Nilai:
-Gigih
-Tekun
-Memberi tumpuan
Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca
-Kemahiran menghafal
Teknik:
Perbincangan
Strategi:
Berpusatkan kelas
Berpusatkan guru


Penutup
(5 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid


Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana soalan didalam slaid agak sukar dan adakalanya menganggu penglihatan murid keran saiznya yang agak kecil apabila murid duduk di belakang.Tetapi saya agak berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:



Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:


Rancangan pengajaran harian (7)

Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran:     Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 1 Februari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Sifat2 yang wajib bagi Allah
Dalil2 naqli dan aqli sifat2 yang wajib bagi Allah
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sedia ada, sebelum ini murid-murid telah mempelajari asas agama dalam tajuk rukun islam,rukun iman dan guru menyambung pengajaran berkaitan ihsan.
Hasil pembelajaran:
1.     Murid-murid mentakrifkan satu persatu sifat wajib bagi Allah
2.     Murid-murid dapat melafazkan beberapa dalil dalam sifat-sifat bagi Allah
3.     Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta sifat-sifat yang wajib bagi Allah beserta dalil aqli dan naqli
Penerangan nilai:
1.     Keberanian
2.     Bersungguh-sungguh
3.     Mengasah fikiran yang kreatif dan kritis
Bahan bantu mengajar:
1.     LCD
2.     Projector


Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…

dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين

Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
menyanyikan lagu sifat-sifat yang wajib bagi Allah
-Guru menyanyikan lagu sifat-sifat wajib bagi Allah
-Kemudian murid ikut menyanyikan beramai-ramai
Nilai:Kesungguhan
Keberanian
Strategi:Strategi pengajaran berpusatkan guru dan murid
Aktiviti:
Menyanyi
Kemahiran:
Mendengar

Langkah 1
(8 minit)
Sifat-sifat wajib bagi Allah
A.   Sifat nafsiah
Ø Wujud
B.   Sifat salbiah
Ø Qidam
Ø Baqa’
Ø Mukholafatuhu lilhadith
Ø Qiamuhu ta’ala binafsih
Ø Wahdaniah

C.   Sifat Ma’ani
Ø Qudrah
Ø Irodah
Ø Ilmu
Ø Hayyan
Ø Sama’
Ø Basar
Ø Kalam
D.   Sifat
Ma’nawiyah
Ø Kaunuhu qadiran
Ø kaunuhu muridan
Ø kaunuhu aliman
Ø kaunuhu hayyan
Ø kunuhu samian
Ø kaunuhu basiran
kaunuhu mutakaliman
-Guru menerangkan kepada murid sifat-sifat wajib bagi Allah menggunakan slaid
Strategi: berpusatkan guru

Nilai;
Khusyuk
Kesungguhan

Kemahiran:
Menulis mendengar

Langkah 2
(5 minit)
Contoh: sifat wujud
Dalil aqli, adanya alam yang serbalengkap dan teratur rapi ini tidak
 mungkin terjadi dengan sendiri
Dalil naqi,
لو كان فيهما ءالهة الا الله لفسددتا
-Guru memberikan dalil aqli dan dalil naqli
Hasil pembelajaran:
Murid-murid dapat melafazkan beberapa dalil dalam sifat-sifat bagi Allah
Langkah 3
(10 minit)
Latihan pengukuhan
-Murid-murid mengisi carta kosong pada latihan yang diberikan oleh guru.
-Murid-murid dibenarkan untuk berbincang sesama sendiri
-Guru memberikan murid latihan pengukuhan
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak jawapan murid
Nilai:
-Gigih
-Tekun
-Memberi tumpuan
Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca
-Kemahiran menghafal
Hasil pembelajaran:
Murid-murid dapat menghasilkan suatu carta sifat-sifat yang wajib bagi Allah beserta dalil aqli dan naqli


Teknik:
Perbincangan
Strategi:
Berpusatkan kelas
Berpusatkan guru


Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana soalan didalam slaid agak sukar dan adakalanya menganggu penglihatan murid keran saiznya yang agak kecil apabila murid duduk di belakang.Tetapi saya agak berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:



Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:



 Rancangan pengajaran harian (8)

Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran: Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 1 Februari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Sifat-sifat yang mustahil bagi Allah
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sebelum ini, murid2 tahu akan adanya sifat wajib bagi Allah, maka guru akan mendedahkan kepada murid2 sifat2 mustahil bagi Allah
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid boleh mengecam sifat-sifat mustahil bagi Allah
2)    Murid-murid dapat menyenaraikan sifat2 mustahil bagi Allah
3)    Murid-murid dapat menyimpulkan sifat-sifat yang mustahil bagi Allah
Penerangan nilai:
1)    Bersungguh-sungguh
2)    Gigih
3)    Khusyuk
Bahan bantu mengajar:
1)    LCD
2)    Projector



Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…

dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين

Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
- mengimbas kembali pelajaran terdahulu iaitu sifat wajib 20 bagi Allah
-Guru mengimbas kembali pelajaran terdahulu iaitu sifat wajib 20 bagi Allah
Nilai:Kesungguhan
ketekunan
Strategi:Strategi pengajaran berpusatkan guru
Kemahiran:
Mengingat

Langkah 1
(8 minit)
-Sifat mustahil bagi Allah,
*    ‘Adam
*    Huduth
*    Fana’
*    Mumasalatuhu lilhawadith
*    Al ikhtiaju ila ghair
*    Ta’adud
*    Ajz
*    Karohah
*    Jahl
*    Maut
*    Somam
*    Umy
*    Bukm
*    Kaununhu ajizan
*    Kunuhu karihan
*    Kaunuhu jahilan
*    Kaunuhu maitan
*    Kaunuhu asomma
*    Kaunuhu a’ma
*    Kaunuhu abkam
Guru menerangkan sifat mustahil bagi Allah
Strategi: berpusatkan guru

Nilai;
Khusyuk
Kesungguhan

Kemahiran:
Menulis mendengar

Langkah 2
(5 minit)
-Contoh lawan bagi sifat wujud ‘adam
-Guru mengaitkan sifat wajib bagi Allah dan sifat mustahil bagi Allah
Nilai:
Gigih
Kerajinan
Kesungguhan
Kemahiran:
Mendengar
Melihat
Menyebut
Strategi:
Berpusatkan guru

Langkah 3
(10 minit)
Latihan pengukuhan
-Murid-murid mengisi tempat kosong di latihan yang diberikan oleh guru.
-Murid-murid tidak dibenarkan untuk berbincang sesame sendiri
-Guru memberikan murid latihan pengukuhan
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak jawapan murid
Nilai:
-Gigih
-Tekun
-Memberi tumpuan
Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca
-Kemahiran menghafal
Teknik:
Perbincangan
Strategi:
Berpusatkan kelas
Berpusatkan guru


Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid


Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana masih ada murid yang tidak dapat memberikan tumpuan sepenuhnya..Tetapi saya agak berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:



Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:


Rancangan pengajaran harian (9)

Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran:     Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 8 Februari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Sifat-sifat yang harus bagi Allah
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru,dan perbincangan         dalam kumpulan
Pengetahuan:       Sebelum ini, murid2 tahu akan adanya sifat mustahil bagi Allah, maka guru akan mendedahkan kepada murid2 sifat harus bagi Allah
Hasil pembelajaran:
1.     Murid-murid boleh mengecam sifat harus bagi Allah
2.     Murid-murid dapat menyenaraikan sifat harus bagi Allah
3.     Murid-murid dapat menyimpulkan sifat yang harus bagi Allah
Penerangan nilai:
1.     Bersungguh-sungguh
2.     Gigih
3.     Khusyuk
Bahan bantu mengajar:
1.     LCD
2.     Projector




Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…

dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين

Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
- replika haiwan dan manusia
Guru membawa replika haiwan dan manusia kedalam kelas
-Guru bertanya kepada murid perkaitan bahan dengan pelajaran
-Anadaian jawapan kekuasaan Allah
Strategi: Berpusatkan bahan
Nilai:
Kesungguhan
Kemahiran:
Menganalisis
Meneliti

Langkah 1
(8 minit)
-Sifat yang harus pada hak Allah hanya satu iaitu memperbuat segala kejadian atau tidak memperbuat sesuatu kejadian
-Guru menerangkan sifat harus bagi Allah
Nilai:
Gigih
Kerajinan
Kesungguhan
Kemahiran:
Mendengar
Melihat
Menyebut
Strategi:
Berpusatkan guru

Langkah 2
(5 minit)
Dalil naqli:
انما امره اذا اراد شيئاان يقول له كن فيكون
-Guru menerangkan dalil aqli sifat bagi Allah
Nilai:
Gigih
Kerajinan
Kesungguhan
Kemahiran:
Mendengar
Melihat
Menyebut
Strategi:
Berpusatkan guru

Langkah 3
(10 minit)
Latihan pengukuhan
-Murid-murid mengisi tempat kosong pada latihan yang diberikan oleh guru.
-Murid-murid dibenarkan untuk berbincang sesama sendiri
-Guru memberikan murid latihan pengukuhan
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak jawapan murid
Nilai:
-Gigih
-Tekun
-Memberi tumpuan
Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca
-Kemahiran menghafal


Teknik:
Perbincangan
Strategi:
Berpusatkan kelas
Berpusatkan bahan


Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimanamurid tidak dapat meneka set induksi yang dilakukan oleh guru dan perkaitan pembelajaran pada awalnya.Tetapi saya agak berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:



Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:



Rancangan pengajaran harian (10)

Nama guru:          Khalieshah Nur Bt. Mohd Khairudin
                             Nur Anis Dalilah Binti Esa
Mata Pelajaran:    Tauhid (Darjah 5)
Kelas:                  5 Ibn Khaldun
Tarikh:                 13 Februari 2019
Bilangan:             28 orng
Tajuk:                 Bahagian sifat-sifat yang wajib bagi Allah
Sifat Nafsiah
Sifat salbiah
Sifat ma’ani
Sifat Ma’nawiyah
Kemahiran:         Membaca, mendengar,dan menulis
Kaedah:               Kaedah syarahan,penerangan daripada guru dan inkuiri penemuan (kesimpulan) darpada murid

Pengetahuan:       Sedia ada,murid-murid telah didedahkan dengan nama-nama Allah (asmaul husna) dan sifat wajib bagi Allah(sifat 20 bagi Allah) secara berlagu.
Hasil pembelajaran:
1)    Murid-murid dapat mentakrifkan maksud sifat nafsiah, salbiah, ma’ani dan ma’nawiyah
2)    Murid-murid dapat mengklasifikasikan bahagian sifat-sifat Allah
3)    Murid-murid dapat menyimpulkan bahagian sifat-sifat Allah dan sifat wajib 20 bagi Allah 
Penerangan nilai:

Bahan bantu mengajar:
1)    LCD
2)    Projector
3)    Kotak boneka
4)    Carta DIY
5)    Kotak beracun
Minit/ Langkah

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Memberi salam
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ustazah…

dan membaca doa sebelum belajar
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحمن رحمين

Murid memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai
          Nilai
-Khusyuk
-Tawakkal
Strategi
-Strategi pengajaran berpusatkan murid
Set Induksi
(3 minit)
-Guru menunjukan kotak boneka dan memainkan watak sebagai guru dan anak murid
-Lagu sifat 20 bagi Allah didendangkan selama 1/-minit
-Guru menunjukkan kotak boneka pada murid-murid
-Guru bertanya perkaitan lakonan boneka dengan pelajaran hari ini
-Andaian jawapan: bahagian sifat2 Allah
Nilai:Kesungguhan
Keberanian
Strategi:Strategi pengajaran berpusatkan bahan
Aktiviti:
Bercerita
Kemahiran:
Mendengar
Melihat
  Langkah 1
    (8 minit)
-Sifat yang wajib bagi Allah ada 4,
1)    Sifat nafsiah
Sifat nafsiah ertinya sifat diri
Terbahagi kpd 3:
*    Wujud hakiki
*    Wujud majazi
*    Wujud Aradi
2)    Sifat Salbiah
Sifat salbiah ertinya sifat penolak
3)    Sifat ma’ani
Ertinya sifat keadaan yang tetap pada zat Allah dan mempunyai bukti
4)    Sifat ma’nawiyah
Sifat yang bergantung pada ma’nawiyah

-Guru memaparkan slaid dan menerangkan kepada murid bahagian sifat2 yang wajib bagi Allah
Nilai:
Khusyuk
Gigih
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan bahan
Aktiviti:
Demonstrasi
Kemahiran:
Mendengar
Melihat
Menulis

Hasil pembelajaran:
Murid-murid dapat mentakrifkan maksud sifat nafsiah, salbiah, ma’ani dan ma’nawiyah
Langkah 2
(5 minit)
Bahagian Sifat2 Allah
A.   Sifat nafsiah
Ø Wujud
B.   Sifat salbiah
Ø Qidam
Ø Baqa’
Ø Mukholafatuhu lilhadith
Ø Qiamuhu ta’ala binafsih
Ø Wahdaniah

C.   Sifat Ma’ani
Ø Qudrah
Ø Irodah
Ø Ilmu
Ø Hayyan
Ø Sama’
Ø Basar
Ø Kalam
D.   Sifat
Ma’nawiyah
Ø Kaunuhu qadiran
Ø kaunuhu muridan
Ø kaunuhu aliman
Ø kaunuhu hayyan
Ø kunuhu samian
Ø kaunuhu basiran
Ø kaunuhu mutakaliman
-Guru menunjukan bahagian sifat2 Allah menggunakan carta DIY
Nilai:
Gigih
Kerajinan
Kesungguhan
Kemahiran:
Mendengar
Melihat
Menyebut
Strategi:
Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru

Hasil Pembelajaran:
Murid-murid dapat mengklasifikasikan bahagian sifat-sifat Allah
Langkah 3
(10 minit)
-Carta bahagian sifat2 Allah ditanggalkan
-Murida yang terkena kotak beracun akan menjawab soalan
-Guru mengerakkan kotak beracun dalam kalangan murid
-Apabila lagu berhenti pada murid yang terkena dikehendaki menjawab soalan
-Kotak beracun akan menjadi milik murid yang menjawab soalan dengan betul
Nilai:
Keberanian
Gigih
Strategi: Berpusatkan
murid
Berpusatkan bahan
Aktiviti:
Kotak beracun
Kemahiran:
Mendengar
Melihat
Menulis


Penutup
(2 minit)
-Guru merangkumi keseluruhan pelajaran pada hari itu
-Murid-murid diminta membuat rumusan dan pendapat terhadap pelajaran pada hari ini.
Strategi: Berpusatkan guru
Berpusatkan murid
Nilai:
Kekhusyukan
Kegigihan
Kecekalan
Hasil pembelajaran:
Murid-murid dapat menyimpulkan bahagian sifat-sifat Allah dan sifat wajib 20 bagi Allah 

Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan dan memberansangkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana murid masih ada yang segan dan ragu-ragu untuk menjawab.Tetapi saya agak berpuas hati dengan pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah:



Disediakan oleh:                                                            Disahkan oleh:










No comments:

Post a Comment

contoh rancangan pengajaran

                                                          NAMA & KOD KUR SU S : KAEDAH PENGAJARAN PENDIDIKAN ISLAM ( KID 249...